Zijn doelen echt zo belangrijk voor succes?

Projecten, werkprocessen, presentaties, communicatie, zelfs levensgeluk, steeds weer wordt je op het hart gedrukt om vooral te beginnen met het bepalen van Je Doel. Waar wil je uitkomen? Wat wil je bereiken? Wat is het eindstation? Dan eventueel de doelgroep en natuurlijk De Deadline. En pas als je dat allemaal bepaald hebt mag je gaan bedenken hoe je dat kunt gaan bereiken.

Zelf heb ik dat in trainingen talloze keren uitgelegd. Hoe maak je een presentatie? Bepaal eerst je doel. Hoe ontwerp je een website? Wat is je doel? Wat voor e-learning gaan we maken? Wat is het leerdoel?

Een doel is geen richting, een doel is een eindpunt. En de richting? Die is nooit rechtstreeks. Nooit. En of je je doel ooit bereikt is maar helemaal de vraag. Dus daar ga je met je project, je presentatie, je communicatie of zelfs je levensgeluk. Daar ga je met je mooie doel.

Hier doen we het allemaal voor

Natuurlijk zijn doelen fijn en prettig en zinvol. En geeft het een heerlijk rustgevend houvast en een reden van bestaan. We gaan iets bereiken. Hier doen we het allemaal voor. We zetten die stip aan de horizon en we gaan op pad.

We zetten een paar stappen, maken een mooie mindmap en beschrijven ons plan. Hee, we verdelen zelfs de taken als er meer mensen meedoen. We knippen het plan in kleine stukjes en in nog kleinere stukjes. We zijn goed bezig. We komen er wel. En gestaag ploeteren we verder dag na dag. Op weg naar ons doel.

Wat willen mensen eigenlijk? Wat vinden mensen fijn? Wat motiveert en stimuleert? 1. Die stip aan de horizon? Of 2. Heel goed zijn in wat je doet?

En, werkt het echt?

Nummer 1 denk je hoogstwaarschijnlijk. Klopt. De eerste week. En misschien de tweede. En daarna? Het doel is vervaagd en wat overblijft is de sleur. Dag na dag je lijstjes afvinken in de hoop dat je ooit dat ultieme vinkje kunt zetten.

En nummer 2? Goed zijn in wat je doet? Echt goed en handig en snel. Complimenten krijgen en eruit springen. Razendsnel kunnen werken met lastige programma’s. Steengoede vertalingen kunnen maken. Met je sterke sociale vaardigheden een team leiden. Een kei zijn in vrachtwagens besturen of operaties uitvoeren. Whatever.

Dat is toch wat die kick geeft. Dat is toch waardoor je het volhoudt. Dat is toch wat je wilt.

Dat is ook waarom mensen jou willen. Waarom ze met je willen werken. Waarom jij uitgekozen wordt bij die sollicitatie. Waarom jouw onderneming succes heeft. Waarom het project slaagt. Niet alleen vanwege het plan, het einddoel, de stip aan de horizon.

Maar gewoon omdat je goed bent in wat je doet. En omdat je daarin investeert. Omdat je je gek geoefend hebt om dat programma onder de knie te krijgen. Omdat je er uren en uren in gestoken hebt om er alles over te weten te komen. Omdat je weet wat je doet en snel bent. Omdat je je vak kent.

Genoeg geouwehoerd dus over doelen en plannen. Vanaf nu gaan we aan de slag met kennis en vaardigheden! En zijn we gewoon goed in wat we doen. Echt goed.