Het geheim achter een sterke presentatie

“Laat je handelingen een mysterie blijven, laat mensen alleen de resultaten zien.” (Lao Tse)

Als je een goede presentatie neer wilt zetten, live of online, wil je behalve dat je boodschap overkomt natuurlijk ook dat je publiek onder de indruk is. Op z’n minst dat ze ademloos luisteren en kijken. Of juist dat ze enthousiast meedoen. Dat je ze raakt. Dat je succes hebt met je presentatie.

Mijn belangrijkste motto om dat voor elkaar te krijgen is en blijft ‘Less is more’. Maar wat je neerzet moet dan natuurlijk wel ijzersterk zijn. En dat is geen kattepis. Hoe krijg je dat voor elkaar? Hoe zet je een eigen sterke presentatie in elkaar?

Je begint bij het belangrijkste, tegelijkertijd ook het meest verwaarloosde: de voorbereiding.

Want: voor wie is de presentatie? Wat zouden ze er uit willen halen? Wat is hun leeftijd, werk en leefwijze? Wat vinden ze mooi? Wat vinden ze lelijk? Wat is hun taalgebruik? Wat weten ze allemaal al? Wat willen ze weten? En wat willen ze daarmee bereiken? Wat zijn eigenlijk hun dromen en verlangens?

Dat kun je allemaal al bedenken zonder ook maar een computer aangeraakt te hebben, laat staan Prezi geopend te hebben. Dan pak je een stapeltje papier of een schetsblok, een potlood of wat markers, en ga je gewoon eens wat mindmappen of schetsen. Ouderwets, op papier. Zo gauw je op een computer bezig bent, gaat je denkproces in een totaal andere modus. Je raakt afgeleid. Je wilt grote stappen snel thuis. Leuk al die mogelijkheden. Je krijgt wel ideeën, maar een geinig idee is nog niet hét idee. Dat digitale komt later wel, eerst die voorbereiding op papier. Eerst het denkproces op gang brengen.

En zo schets en schrijf je een stapeltje bij elkaar. Dat is jouw geheim. Jouw basis. En pas als je dat hebt, zet je de computer aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *