Het nieuwe presenteren, het oude presenteren, of gewoon… presenteren

Je boodschap overbrengen op precies de goede manier. Met de goede energie. Zonder stress en zenuwen en vooral met veel plezier en overtuigingskracht. OK, dat klinkt goed…

Een jaar of wat geleden was ik daar nog niet zo gericht mee bezig. Ik presenteerde m’n ontwerpwerk, ik stond voor groepen, ik stond voor klassen. Daarbij focuste ik me zoveel mogelijk op de inhoud en probeerde er maar niet aan te denken dat ik een presentatie aan het geven was. Een presentatie voelde veel te veel aan als een spreekbeurt waar je punten voor krijgt.

Voor het geven van presentaties golden trouwens regels waar ik me ontzettend ongemakkelijk onder voelde. Het moest formeel zijn, met een zakelijke outfit en een nonchalance alsof je alles wist. Althans dat was het beeld erbij. Zo zagen presentaties eruit. Een spreker, Powerpoint, opsommingen en af en toe een strakke diagram.

Het nieuwe presenteren

Maar veel van wat vroeger best wel werkte, werkt allang niet meer. En eigenlijk willen we dat ook niet meer. We willen dat overdreven formele niet meer. We willen daadwerkelijk inzicht krijgen. We willen ons persoonlijk betrokken voelen. We willen leren. We willen dat er geluisterd wordt als we iets te zeggen hebben. We willen leven met passie. We willen niet het gevoel hebben dat onze tijd en energie verspild worden.

Dus de manier van presentaties geven is veranderd. Drastisch veranderd. Er zijn geen regels meer voor en het varieert enorm. Maar er zijn wel elementen die in verschillende combinaties terugkomen. Dat zou je ‘het nieuwe presenteren’ kunnen noemen. Maar in feite is het gewoon nog steeds presenteren. Ja toch.

Over elk van die elementen kun je boeken vol schrijven, en dat wordt ook gedaan, maar in feite is het vanzelfsprekend en hoef je er geen hele studie voor te volgen om het zelf al toe te passen. Sterker nog, het maakt presenteren een stuk makkelijker en vooral ook een heel stuk effectiever. Want je wilt toch dat je boodschap overkomt. En je wilt succes, plezier, ontspanning en zelfvertrouwen.

Waaraan kun je denken bij het nieuwe presenteren?

Authenticiteit – Presenteer als jezelf en je laat een eigen mening of idee ook in je verhaal terug komen, dat maakt je presentatie enorm krachtig.

Social Media – Een verhaal hoeft niet te beginnen of op te houden in dat afgebakende tijdsbestek van je presentatie. Je kunt je publiek ervoor al prikkelen. Of je kunt ze erna van extra informatie voorzien. Mensen kunnen je gaan volgen op Twitter. Facebook of LinkedIn. Dat kunnen ook weer andere mensen zijn, via via. Je houdt toch niet zomaar ineens op met het verhaal dat je te vertellen hebt. Dat gaat door als het goed is.

En trouwens, waarom zou je er altijd zelf bij moeten zijn? Je kunt een presentatie ook online geven.

Emotie – Gevoel is een sterke trigger. We zijn mensen. Benoem dromen. Benoem zorgen. Maak contact.

Interactie – Een andere manier van contact maken. Je kunt vragen stellen. Persoonlijk of aan de groep. Open of gesloten. Je kunt spelelementen invoeren. Je kunt deelnemers samen laten overleggen.
Je kunt het ook simpel houden, door oogcontact en tussen neus en lippen door ingaan op wat er speelt. Door in te haken op de energie van een groep. En die te verhogen. Of juist te verlagen.
Je kunt niet alles voorbereiden. Improviseer. Het is tenslotte interactie.

Visueel denken – Beelden werken heel sterk. Zeker op de goede manier gecombineerd met woorden en korte zinnen. Hoe ziet het geheel eruit? Hoe de details? Kun je met een metafoor het onderwerp pakken en verankeren? Of heb je een foto die emoties oproept waar je op in kunt haken?

Storytelling – Met een inspirerend verhaal zet je mensen in beweging…
En dat is veel makkelijker en natuurlijker dan je zou denken.

Prezi – need I say more?

Presenteren met succesEen Prezi training bij ThePreziExperience gaat daarom nooit alleen om het digitale gereedschap. Dat is slechts een middel. Wat wil je met je presentatie bereiken? Welke mix van bovenstaande onderdelen past bij jou en je doelgroep?
Waar krijg je zelfvertrouwen van en wat maakt je blij? Wat pas je al toe en waar zou  je beter in willen worden? Wat heb jij nodig om van je presentaties een succes te maken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *